Skip to main content

Transport drewna jest niestety niezwykle mocno narażony na sankcje prawne że strony osób pełniących rolę stróżów prawa. Kary dla przewoźników na ogół wynikają między innymi z nieodpowiedniego przymocowania ładunków, czy też ich niewłaściwej masy. Logistyka i transport wewnętrzny takiego typu towarów (odpady drewniane, drewno, tarcica) nie należy do najprostszych i zdecydowanie tworzy wąskie gardła, w które trzeba się wpasować. Oto elementy, którymi należy dysponować, aby móc w ogóle zabrać się za transport w branży drzewnej.

W szeroko pojętym transporcie drewna bardzo dobrze spisują się tak zwane ,,kłonicówki”. Na terenie naszego kraju jeździ około 1,5-1,8 tysiąca tego typu pojazdów. Większość spośród nich stanowi własność wyspecjalizowanych w transporcie przedsiębiorstw przewozowych.

Zanim w ogóle przewiezie się jakikolwiek ładunek z drewnem, trzeba mieć przede wszystkim na uwadze, jakiego będzie ono rodzaju (dłużyca, kłoda, stos). Stos jest drewnem krótkim o długości 2-2,5m, kłoda liczy sobie około 6 metrów, zaś dłużyca jeszcze więcej. Celem przewożenia drewna stosownego i kłody na ogół stosowane są zestawy naczepowe albo przyczepowe, zaś dłużyce przewozi się za pomocą samosterujących wózków i z użyciem naczep.

Naczepy kłonicowe i przyczepy pracują na ogół w bardzo ciężkich warunkach, pod sporymi obciążeniami, gdzie kanban wymaga załadowania sporej ilości ładunku. Aby móc we właściwy sposób wywiązywać się ze swojej roli przez dłuższy okres czasu, muszą być więc bardzo mocne. Charakterystyczną cechą takiego typu sprzętu będzie materiał użyty celem zbudowania ramy.

Naczepy kłonicowe w różnych wariantach

Firmy produkujące ,,kłonicówki” oferują nam coraz lżejsze na rynku, zatem i bardziej ładowne konstrukcje, wykorzystując przy tym już nie tylko stał mającą podwyższoną wytrzymałość, ale również aluminium. Osoby ceniące sobie tradycję, wybierają znacznie chętniej stał, obawiając się, iż aluminium nie jest na tyle trwałe, co klasyczny materiał, niemniej jednak coraz częściej decydują się na zakup aluminiowych kłonic i aluminiowej ławy, co pozwala na znaczne obniżenie masy własnej pojazdu nawet i o kilkaset kilogramów.

Zwykle producenci oferują nam naczepy z dodatkową platformą, dużo rzadziej pojazdy bez niej. Te mające podłogę uważane są za dużo bardziej uniwersalne, gdyż możliwie jest wożenie na nich także na przykład palet. Dodatkowe zabezpieczenie przed trudami związanymi z eksploatacją może stanowić śrutowanie, jak i odtłuszczanie elementów stalowych, z właściwym poziomem ochrony przed zmieniającymi się ciągle warunkami atmosferycznymi (antykorozyjna farba, poliuretanowy lakier mający zwiększoną odporność na proces ścierania).

Podwozia są najczęściej trzyosiowe, bazują na osiach tarczowych (zwykle SAF; BPW) albo też bębnowych, zaś dostawcami podporowych nóg (na ogół dwuzakresowych) są przede wszystkim SAF i JOST. Pierwsza spośród wszystkich osi jest na ogół podnoszona (w sposób automatyczny albo ręczny), zawieszenie pneumatyczne posiada manometr służący do kontrolowania ciśnienia, zaś naczepy wyposażone są także w zawór do poziomowania ramp.

Aby móc zagwarantować właściwy poziom bezpieczeństwa, naczepy wyposaża się zwykle w dwuprzewodowy, pneumatyczny hamulec roboczy z automatycznym korektorem hamowania, system stabilizowania toru jazdy, jak i system antypoślizgowy.

Rozwiązania konstrukcyjne są do siebie bardzo podobne, niemniej jednak nie oznacza to wcale, iż naczepy te są identyczne.

Ażurowe i lekkie, albo tańsze i cięższe

Lekka rama, którą wykonuje się z wysokogatunkowej stali to jedna z najważniejszych cech leśnych naczep. Naczepy kłonicowe (kłonice w wersji przesuwnej) bazują na ocynkowanej ogniowo ramie. W ramie znaleźć można wytłoczenia mające za zadanie optymalnie przenosić naprężenia pojawiające się w czasie wykonywania pracy. Gama produktów obejmuje różne długości kłonic, jak i kłonice stalowe, przesuwne.

Producenci podkreślają, iż wykonywanie każdego spośród zamówień jest niejako ,,szyciem na miarę”. Odbiorca ma spore możliwości ewentualnego wyboru: począwszy od zawieszenia, poprzez typ pojazdu i producenta kłonic, oświetlenie, osie, zaś skończywszy na wymiarach dotyczących dyszla.

Wielu producentów przekonuje, naczepy wykonane ze stali mogą być także dosyć lekkie. Skrzynia ładunkową może.kiec stalową, ażurowa ścianę przednią mającą wysokość 2,5 metra. Na rynku znajdziemy również zaczepy do pasów do spinania ładunków, jak i system kłonic przesuwnych. Doskonale sprzedają się systemy, w których kłonice są aluminiowe, ławy zaś wykonane ze stali. Sporo nabywców montuje również polskie systemy ze stalowymi kłonicami i ławami. Są trochę cięższe, niemniej jednak przy tym też i dużo tańsze. We właściwych miejscach między podłużnicami stosowana jest blacha ryflowana. Wszelkie naczepy dostosowane są do ciągników mających dwie, albo też trzy osie.

Amatorów mają również pojazdy kłonicowe firmy Schwarzmüller (dzięki typowej dla tej firmy, wyjątkowo lekkie konstrukcji, jak k maskę własnej przyczep, która zaczyna się już od nieco ponad 3 ton mogą zapewnić sporą ładowność). W ofercie mamy do wyboru dwu, albo trzyosiowe przyczepy i naczepy, ławy przesuwane albo stałe. Naczepy mające 10 aluminiowych kłonic mogą osiągnąć masę własną już od poziomu około 5,2 tony. Kłonice te pochodzą wyłącznie od sprawdzonych wcześniej dostawców (wersję wykonane ze stali, jak i z aluminium). Całość opiera się na konstrukcji stalowej Naxtra (prosta, bez profili zewnętrznych i bez poprzeczek), która jest zawsze polakierowana i ocynkowana. Układ jezdny opiera się na powietrznym zawieszeniu. Coraz bardziej popularne stają się tak zwane ,,dwuosiówki” mające cztery ławy, na ogumieniu pojedynczym. Producent posiada również w swojej ofercie naczepy wraz z osiami skrętnymi, jak i z przesuwanymi kłonicami, którymi jest bardzo łatwo manewrować na obszarach leśnych.

Sprzęt służący do rozładunku

Nieodłączną częścią wyposażenia wielu różnych zestawów do transportowania drewna są żurawie, które służą do załadunku i rozładunku, a także chwytaki, dzięki którym operator maszyny może w bardzo łatwy sposób chwycić odpady drewna. Szczególnie pożądane są na ogół chwytaki do długiego drewna (nie tylko w wersjach bazowych, ale również we wzmocnionych). Dzięki właściwie dobranej geometrii szczęk chwytaka możliwie staje się także zaciśnięcie również resztek bardzo cienkich kawałków drewna, zaś dzięki użyciu stali konstrukcyjnych chwytaki są niezwykle wytrzymałe. Dostępne są one w przeróżnych wielkościach. Mocny wyrównawczy drążek ma za zadanie zagwarantować współbieżność u całości szczęk, zaś standardową osłona elastycznego przewodu na rotatorze ma zapewaniać dodatkowe zabezpieczenie hydraulicznej instalacji.

Northwood – firma z dużym doświadczeniem i pasją

Jeśli poszukują Państwo firmy zajmującej się transportem elementów drewna, jak najbardziej możemy polecić przedsiębiorstwo Nortwood, które zostało założone przez Bronisława Misikonisa w 1992 roku. Jest związane z branżą drzewną od początku istnienia, dlatego może na pewno pochwalić się sporym doświadczeniem w produkowaniu palet, które spełniają standardy międzynarodowe. Portal leśno drzewny, którym jest strona internetowa wspomnianej firmy zawiera ofertę nowoczesnego parku maszynowego – posiada przełomowy proces gazowej suszarni, która pozwala na szybkie, a.przu tym równomierne wysuszenie palet nawet i do 18 procent.

Właśnie dzięki temu, firma Nortwood miała szansę zdobyć certyfikat IPPC nr. PL 32 436. Przedsiębiorstwo to prowadzi współpracę z wieloma różnymi biznesowymi partnerami, jak i z innymi firmami, które działają na terenie Europy. Wszystko dzięki wieloletniej tradycji, doświadczeniu, jak i nieposzlakowanej, doskonałej opinii ze strony dotychczas obsłużonych klientów. Solidni – właśnie takim słowem określana jest ta firma przez kontrahentów, bowiem jest w stanie zagwarantować najwyższą jakość swoich produktów, jak i szybkie terminy realizowania zamówień.

Moce przerobowe Nortwood pozwalają na wyprodukowanie do trzydziestu pięciu metrów sześciennych elementów gotowych. Ważne jest także to, iż przedsiębiorstwo to posiada swój własny transport, jak i spedycję, dlatego też klienci mogą liczyć na dostawę zamówionego towaru na czas.

Northwood zajmuje się głównie produkowaniem skrzyniopalet, palet drewnianych, jak i handlem drewnem opałowym i kominkowym. Jest to jednakże również specjalista w zakresie usług transportowania drewna.

Oferta firmy Northwood:

Przedsiębiorstwo Northwood otrzymało certyfikat IPPC nr. PL 32 436, jak i właściwy certyfikat na planety 600×800 DS o numerze TU 024398. Wyróżnia się na tle innych firm tym, iż posiada bardzo bogaty asortyment wyrobów drewnianych. Wśród nich można z powodzeniem znaleźć chociażby:

  • drewniane elementy dachowe,
  • skrzynioplalety,
  • tarcice przeznaczenia ogólnego,
  • drewno opałowe,
  • drewno kominkowe,
  • palety drewniane.

Ponadto w specjalnościach Northwood znajduje się również transport o charakterze specjalistycznym – świadczy najwyższy poziom usług transportowania drewna. Posiada także specjalistyczną koncesję pozwalającą na tego typu działania.