Transport specjalistyczny

Jeżeli chodzi o kwestię transportu specjalistycznego odnoszącego się do przewozu drewna to należy zaznaczyć, iż wyróżnia się jego następujące rodzaje, a mianowicie: zrywkę drewna oraz wywóz drewna. Zrywka drewna polega na od momentu ścięcia do momentu składowania. Z kolei wywóz drewna odbywa się od miejsca składowania do miejsca wyznaczonego przez klienta. Transport drewna odbywa się przez cały czas, niezależnie od pory roku. Aczkolwiek latem ciężarówki do drewna widuje się trochę rzadziej w porównaniu z pozostałym czasem. Należy zaznaczyć, iż transport drewna wymaga użycia odpowiednich pojazdów. I właśnie tą kwestię chcemy przedstawić Państwu w niniejszym artykule.

SAMOCHODY DO PRZEWOZU DREWNA

Samochody do drewna powinny być przede wszystkim w taki sposób skonstruowane, wyposażone oraz utrzymane, aby w żaden sposób nie powodowały zagrożenia w ruchu lądowym, nie zakłócały spokoju publicznego, nie powodowały niszczenia drogi, jak również zapewniały odpowiednie pole widzenia dla osoby kierującej takim pojazdem. Auto do drewna powinno być również o wiele częściej sprawdzane pod względem technicznym, niż inne pojazdy.

CIĘŻARÓWKI DO DREWNA

Ciężarówki do drewna powinny charakteryzować się odciągami mocującymi, jak również powinny się charakteryzować również odpowiednio działającymi systemami wyładowczymi, które znacznie podnoszą efektywność pracy i służą bezpieczeństwu podczas jej wykonywania. Oprócz tego w ciężarówce zajmującej się przewozem drewna powinien być także zainstalowany system zapobiegania kolizjom. System zapobiegania kolizjom jest potrzebny po to, aby zredukować siłę ewentualnego zderzenia, bądź całkowicie pozwala uniknąć kolizji. System ten jest obowiązkowy przy tego typu pojazdach. W sytuacji, gdy system wykryje, że samochód przed nami się nagle, z niewiadomych przyczyn zatrzymał to natychmiast i automatycznie włączy hamulce. System zapobiegania kolizjom wstępnie przygotowuje hamulce w połączeniu z układem automatycznego hamowania, by w tej sposób działania dać kierowcy możliwość maksymalnej siły hamowania w momencie naciśnięcia pedału.

PRZYCZEPA DO DREWNA

W przypadku urządzeń do łączenia pojazdu z przyczepą powinny dawać gwarancję o zapewnieniu bezpiecznego ciągnięcia przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przewidzianej do ciągnięcia przez ten pojazd. Ma to szczególnie duże znaczenie, gdy jest to przyczepa do drewna. Decydując się na przewóz drewna za pomocą przyczepy trzeba pamiętać, iż zabronione jest dokonywanie zmian konstrukcyjnych odnoszących się do zmiany rodzaju pojazdu, jak również stosowanie przedmiotów wyposażenia, których ponowne użycie powoduje zagrożenie bezpieczeństwu osobom znajdującym się w ruchu lądowym.

RODZAJE PRZYCZEP DO PRZEWOZU DREWNA

Przyczep do drewna jest wiele, a należy do nich przede wszystkim zaliczyć następujące rodzaje:

  • przyczepa kłonicowa dwuosiowa o pojemności 4 ton
  • przyczepa skrzyniowa służąca do przewozu samych zrębów, również o pojemności 4 ton
  • przyczepa kłonicowa trzyosiowa o pojemności 6 ton
  • przyczepa dłużycowa o pojemności 8 ton

Przyczepa kłonicowa charakteryzuje się tym, że wyposażona została dodatkowo w tak zwany ładowaczy, czyli żuraw, który umieszczany zostaje z przodu pojazdu, bądź z tyłu. W zależności od potrzeby. Ładowacz jest w pełni przystosowany do załadunku ściętego drewna. Ten rodzaj przyczepy posiada wysuwane hydraulicznie zaczepy, które pełnią funkcję podpory stabilizującej, jak również funkcję ochronną przyczepy przed ewentualnym wywróceniem się podczas ładunku.

Przyczepa skrzyniowa należy do jednych z najpopularniejszych, jeżeli chodzi o transport drewna. Charakteryzują się one tym, że są o wiele cięższe, ale za to również o wiele stabilniejsze. Oprócz tego są też znacznie bardziej podręczne i odznaczają się krótszą drogą hamowania. Są one przeznaczone dla pojazdów o większej masie, niż wyłącznie samochody jednoosobowe. Dzieje się tak, ponieważ mają one większą ładowność skrzyni oraz służą do przewozu towarów o większej ilości i większych gabarytach. Zostały one stworzone do codziennej eksploatacji. Cechują się one także odpowiednią trwałością wykonania, która połączona została z bezawaryjnością. Wszystkie cechy posiada przyczepa skrzyniowa.

Przyczepa dłużycowa charakteryzuje się tym, że służy do przewozu długich elementów, których miara wynosi nawet dwanaście metrów długości. Przyczepy te zostały wyposażone w możliwość montażu obrotnicy na przyczepie, jak również na samochodzie. Wobec tego codzienna praca znacznie zostaje ułatwiona. Ich kolejną cechą charakterystyczną jest to, że składają się one z dwóch niezależnych wózków, który każdy z nich ma za zadanie wspomagać zarówno załadunek, jak i transport drewna. Przedsiębiorcy coraz chętniej wybierają to rozwiązanie.

Do zadań kierowcy należy dokładnie przeanalizowanie i obliczenie rzeczywistej masy ładunku, która powinna zostać zmierzona w metrach sześciennych. Bowiem w sytuacji, gdy masa ładunku zostanie przekroczona to tylko i wyłącznie kierowca będzie za zaistnienie takiej sytuacji odpowiedzialny.

Nie czekaj! Skontaktuj się z nami!

Przejdź do kontaktu